Reklama w internecie – czy warto i ile kosztuje?

plakat

Reklama w internecie – czy warto i ile kosztuje?

Bez wątpienia początek roku to okres, w którym przedsiębiorcy głównie analizują działalność z roku poprzedniego.

To czas planów na rok obecny – to moment w którym szykujemy się do „kolejnego” startu, przetargów i wyzwań jakie stawia przed nami świat, polityka i klienci.

Tymczasem, dla mnie był to czas na zastanowienie się i głębszą analizę tego co dzieje się w sieci – tego co będzie się w niej dziać, jak główni dostawcy platform internetowych/social media, będą podchodzić do naszych kanałów.

Oczywiście – to uzupełnienie już posiadanej wiedzy, którą zdobywałem przez wiele lat obserwacji, pracy i testów algorytmów.

Cały czas poszukuję kolejnych argumentów dla swoich klientów – żeby jak najbardziej merytorycznie udzielić im odpowiedzi na pytanie „Czy warto?”

I krótko mówiąc – moim zdaniem warto. A nawet powiem więcej – trzeba.

To jeszcze ten moment, w którym możemy to zrobić bezproblemowo i stosunkowo niskim nakładem finansowym.

Internet choć nie ma kresu, i reklama także – to podlega i będzie podlegać coraz to nowszym restrykcjom/zasadom/ograniczeniom czy algorytmom.

Bowiem w końcu, internet internetem, ale korzystamy z niego w bardzo dużej części bazując na Social Mediach czy wyszukiwarkach.

A te twory to natomiast własność prywatna – właśność firm, które muszą zarabiać – a nie dokładać do interesu.

Dlatego pozwolenie wszystkim na darmową reklamę, nieograniczone działania, bezpłatne promowanie – jest niezgodne ze stanem faktycznym.

Osoby które siedzą w branży, bardzo dobrze wiedzą na czym polega promocja marki/produktu/usługi w sieci – i jakim algorytmom ona podlega.

Reklama w internecie – czy warto i ile kosztuje? Najważniejsze pytania…


Moim skromym zdaniem – 2022 to bez wątpienia jeszcze dobry okres na wejście w tą „prywatną” sieć.

To dobry moment, by zacząć budować tam swoją markę, jeszcze na starych zasadach.

I pozostaje tu kwestia – czy mojej firmie w ogóle warto jest wchodzić w sieć?

A ja odpowiadam pytaniem: a ile czasu spędzacie Państwo przeglądając w swoim smartphonie Facebook, Instagram, Pinterest czy Tik Tok?
Jak poszukujecie informacji – na jakiekolwiek pytanie. To gdzie takie poszukiwanie się odbywa? Czy nie w wyszukiwarce Google?

I teraz czy warto kiedyś było wchodzić w gazety, radio czy TV? Po co te wszystkie firmy tam się promują?

Oczywiście taka promocja już kosztuje – i to nie mało. Poza gazetami – te przechodzą już do lamusa.

Ale dla całej reszty alternatywą jest właśnie SIEĆ.

Wiadomo – jeżeli ktoś nam poleci jakieś miejsce, to zazwyczaj już szukać nie będziemy.

Ale…. No właśnie – ale wyznaczymy sobie już do tego miejsca trasę, czasem mimo wszystko sprawdzimy opinie innych. A to wszystko wykorzystując chociażby pierwsze z brzegu Google Maps.

I tu już sami odpowiedzieć muszą sobie przedsiębiorcy – czy chcą być w sieci odnalezieni czy nie.

Czy to właściwy dla nich moment?

Zatem czy chcemy pozyskać nowych klientów (bo przecież grupy konsumenckie się zmieniają, jedni już zaprzestają poszukiwać, a inni nowi zaczynają)

Czy chcesz budować już historię w sieci (taka która pozostanie tam na długo, która nie zniknie, która będzie dowodem Twojej działalności – tak by nowy odbiorca mógł potwierdzić Twoje miejsce jako właściwe dla jego zlecenia, potrzeby)

Chyba, że dasz sobie czas – poczekasz, ale w tym czasie może zrobić to Twoja konkurencja.

Budować i informować. I wtedy jak myślisz, kogo wybierze klient, który nie zna żadnej z waszych firm? I nikt mu żadnej nie polecił? Tą co znajdzie w sieci, czy tą której tam nie ma.

Tą która ma historię swojej działalności, obszerny content, tą która żyje np. w Social Media – czy taką, którą jest bo jest, bez treści, bez historii, bez recenzji, bez poleceń, martwa i pusta wizytówka bez jakiejkolwiek identyfikacji czy wizualnej czy merytorycznej…

Reklama w internecie – czy warto i ile kosztuje? Odpowiedź jest bardzo prosta.

A więcj jeżeli jesteś osobą która chce – to zapraszam do dalszej części artykułu.

Jeżeli uważasz, że to jest Tobie nie potrzebne – to dalsza treść i tak Cię nie przekona 😛 a przecież cenimy swój czas 😊

A więc, jeżeli uważasz, że chcesz aby Twoja firma widniała w sieci. Ba, oczekujesz, że będzie ona widniała tak jak trzeba – że będzie wizytówką, twarzą Twojej firmy w sieci….

No to trzeba zadbać o jakość….

A niestety w tej branży jakość nie idzie w parze z niską ceną. Bo jeżeli uważamy, że cena 300 – 500 zł za promocję w sieci (nawet jednego kanału) to jest max…. To niestety jest to błędne myślenie.

Oczywiście bazują na nim Ci, którzy wykorzystują Waszą niewiedzę – i krótko mówiąc, wpędzają ludzi w maliny.
Bo przecież używając języka branżowego wraz z przesłaniem klientowi kilku kartek statystyk – w głównej mierze załatwia temat.

Aż nie zaczną się problemy…

A wtedy padają do mnie pytania, czy da się to uratować, czy da się to naprawić – i skąd takie ceny.

No a stąd – że w moim przypadku jest to w 150% manufaktura.

Jeżeli bazujemy na automatach, na kupionych zdjęciach, na sztucznej treści (byle z branży) to jaki wizerunek tworzymy – i jaką relację z naszymi klientami nawiązujemy?

No właśnie nijaką – taką która dzisiaj jest, a jutro już jej nie ma, nikt nie pamięta gdzie był, gdzie to kupił….jakiś tam sklep, jakaś tam firma na wylocie z miasta,… jakaś tam restauracja.

Dlatego będę zawsze powtarzał – coś się kończy i coś zaczyna. Klienci oczekują już czegoś bardziej jakościowego niż Kup teraz, kup tutaj, same promocje, -50%, zadzwoń do nas…

Oczywiście, że to zadziała w momencie kiedy ktoś będzie szukał tego co aktualnie wrzuciliśmy do takiej prostej reklamy.

Ale za tydzień nie będzie już pamiętał gdzie to było – i całkiem możliwe, że nie będzie to osoba, która do nas wróci – ba, wróci wraz z rodziną czy znajomymi.

Społeczność internetu – w dużym stopniu zaczyna poszukiwać jakości. Pozorne oszczędności i tania „chinka” to rozwiązania chwilowe.

A skarbem jest klient zadowolony, klient polecający i wracający.

Do tego dążą moje działania. Do:

  • rozwoju marki w sieci, budowania jej jakości, historii.
  • nawiązywania relacji – kontaktu z klientem.
  • stworzenia miejsca, do którego z chęcią się wraca – i wydaje swoje pieniądze.

Ale wydaje się je z uśmiechem i przekonaniem, że to dobrze wydane finanse.

Dlatego jeszcze raz podkreślam – Nie jak najtaniej, nie dziwne rozwiązania z rażąco niską ceną, nie podejrzane podmioty, nie na szybko, nie na ilość

A w drugą stronę – w uczciwej cenie (tj. porównanie do wykonywanej dla Was pracy), sprawdzone rozwiązania, codzienna organiczna praca, jakościowa i dobrze przy zdobiona graficznie treść, sprawdzona uczciwa firma, z rozwagą, spokojem i z głową.

A i w ilości takiej – jaką „lubią” obserwujące nas i weryfikujące algorytmy.

Reklama w internecie – czy warto i ile kosztuje? Przejdźmy dalej – do kwestii pieniążków. Ile kosztuje reklama w sieci.

Tyle ile klient chce zapłacić – mawiają mędrcy z internetów 😀

Tylko jeżeli klient chce zapłacić bardzo mało – to pytanie jaką jakość za to kupi.

Tak jak wspomniałem – cena musi być proporcjonalna do jakości usługi. Do tego ile wkłada się pracy w prowadzenie Waszych kanałów.

Zakresy cenowe są bardzo różne – bo zależą też od miejsca prowadzenia działalności. Czy korzystamy z usług lokalnych oraz co chcemy w sieci wypromować.

I tak ceny ze Szczecina, Poznania czy Gorzowa – mogą się od siebie różnić nie o 100 czy 200 zł, ale w tysiącach.

Jak wyczytałem ostatnio na forach branżowych – mała restauracja z Poznania, za manufakturę (jak robię to i ja) reklamy, tj. osoba odpowiedzialna za reklamę – żyje, działa i jest na bieżąco z funkcjonowaniem owej restauracji, pobiera wynagrodzenie za UWAGA tylko FACEBOOK w kwocie 4000 zł.

W Warszawie takie stawki sięgają nawet 8 tysięcy złotych.
Ale i są tacy którzy robią to za 500 zł miesięcznie., a nawet i mniej.

Pytanie co robią ci za 8 tyś – a Ci za 500 zł i mniej….uwzględniając oczywiście warunki lokalizacji.
Jednakże uśredniając – myślę że należałoby postawić pytanie, ile nie robią rzeczy Ci, którzy rozwijają Waszą markę w sieci za 200, 300 czy 500 zł miesięcznie.

Cały miesiąc pracy, skupienia, analizy i pomysłu.

Trzeba spojrzeć właśnie z takiej perspektywy.

Aczkolwiek znam takich co są zachwyceni obsługą za 100 zł miesięcznie – pytanie tylko takie, co na to ich klienci 😊

To samo w kwestii budowy stron internetowych – jedni wykonają je za 25 0000 zł a inni za 1 500 zł. Gdzie jest haczyk?

Jeżeli ktoś wycenia swoją pracę (nawet uwzględniając już posiadaną markę) na 25 000 zł, to ten ktoś budując w podobny sposób za 1 500 zł  – chce czy nie chce, musi na czymś oszczędzać.

Identycznie jest z samochodami – i Mercedes, BMW czy AUDI za 250 000 zł będzie jechał, i KIA, DACIA czy Renault za 40 000 zł.

Pytanie tylko jak długo – i z jaką jakością, komfortem i trwałością.

Wobec czego nie ma tutaj dobrej odpowiedzi.

Każdy musi wybrać zgodnie z oczekiwaniami ale i także z możliwym do wydania budżetem.

Ostrzegam tylko, by uważać na najtańsze oferty, gdzie obiecują cuda na kiju. By zweryfikować taką ofertę – ba nawet zapytać wśród znajomych – czy napisać nawet do mnie!

Po to by nie paść ofiarą oszutw, jakie ostatnim czasy dokonują się coraz częściej.

A skoro jedna ze znanych mi takich firm, działa do tej pory, to podejrzewam, że każdego dnia – ktoś pada ich ofiarą.

A że wypowiadałem się w poprzednim artykule właśnie o nich – ludzie szukając pomocy/ratunku zgłaszają się do tej pory, z prośbą o pomoc.
Czasem się da, i jedyną stratą są finanse – a czasem utracono finanse i utworzone kanały np. wizytówki Google (z całkiem ładnym dorobkiem).

Google również o tym ostrzegało – jednakże dla niektórych hasło, lub telefon z ofertą – my to zrobimy za 100 czy 200 zł, wyłącza rozsądek i zaczyna się dziać….

Są agencje które wołają znacznie więcej (żeby właśnie żeby cena nie budziła podejrzeń) ale oferują obsługę na X lat do przodu (swoją drogą skąd wiedzą co będzie za rok, dwa, trzy czy 5 – przecież sieć ewoluuje…).

I wtedy pułapka tkwi w umowach.

Ktoś kto orientuje się trochę w branży – i zweryfikuje ich działania, szybko się przekona, że tak naprawdę nie robią nic, albo robią bardzo niewiele.
Ale jak ich pociągnąć do odpowiedzialności nie ma, pieniądze przepadają – a oni stosują takie zapisy, które wytrącają Wam z ręki wszelkie argumenty obronne.

Tak więc – Reklama w internecie – Sieć, Social Media, WWW to tylko i aż dodatkowe możliwości czy perspektywy.

Ba to jest przyszłość, coś nieuniknionego.

Coś co już jest na porządku dziennym – a będzie tak jak żartobliwie mawiali „Nie ma Cię na fejsie, to nie istniejesz”

Warto przemyśleć plan na siebie – na swoją markę i jej rozwój. Tym bardziej jeżeli chcemy, żeby ta marka coś znaczyła.

Żeby utożsamiano ją z jakością, dobrą ceną i uczciwością.

Chyba że to twór typu „tyle o ile”. Wtedy faktycznie nie warto inwestować.

Wracając do mnie – Reklama w internecie – ile kosztuje?

Mój cennik znajdziecie na głównej stronie, zjeżdżając na jej spód.

Wydaje mi się że ceny uczciwie dopasowałem do wkładanego wysiłku i ilości codziennej pracy nad Waszymi kanałami.

Jednakże – zawsze możemy ponegocjować 😊 Jestem człowiekiem jak i Wy. Nie zamykam się na kontakt.
Zawsze chętnie podpowiem, porozmawiam, spotkam się. A jak trzeba to pomogę (w miarę rozsądku 😛 bo i takich nie brakowało 😊)

Dziękuję za uwagę i zapraszam do śledzenia mnie na Fejsie, Instagramie, Pinterescie, Youtube-ie oraz Google.

Linki do kanałów znajdziecie również na głównej stronie, pod cennikiem oraz w stopce strony.